Newsletter

Zapisz się

Dlaczego warto otrzymywać newsletter?

Linki

Masz za sobą pierwszy sukces – pracodawca zaprosił Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Gratulujemy! Jeśli chcesz wiedzieć, co może na Ciebie czekać podczas rozmowy, zapoznaj się z tym poradnikiem.

 

Aby dobrze zaprezentować się podczas rozmowy, zastosuj 10 poniższych zasad:

  1. Na spotkanie przyjdź punktualnie – nie ma nic gorszego niż spóźnienie. Biorąc pod uwagę różne okoliczności, które mogą wystąpić podczas Twojej drogi do pracodawcy typu korek, wypadek, spóźniony autobus, wyjedź wcześniej.

  2. Spróbuj zapanować nad stresem, do sali wejdź z uśmiechem, a podczas powitania nie próbuj zmiażdżyć dłoni rozmówcy.

  3. Nawet jeśli usłyszysz niewygodne pytania lub będziesz bardzo zdenerwowany, patrz na rozmówcę, nie uciekaj wzrokiem w podłogę czy okno.

  4. Nie mów źle o poprzednim miejscu pracy – zanim zaufasz obcym osobom, zastanów się, czy warto żalić się na byłego pracodawcę. Świat jest mały i nie możesz mieć pewności, że zainteresowana osoba się o tym nie dowie. Po co palić za sobą mosty?

  5. Mów krótko i rzeczowo – jeśli masz tendencję do pięknych kwiecistych zdań, postaraj się zapanować nad swoim polotem i skup się na merytoryczności Twoich wypowiedzi.

  6. Nigdy nie przerywaj rozmówcy – wiele osób ma tendencję do wtrącania się w każde wypowiedziane przez inną osobę słowo. Nie idź tą drogą. wink

  7. Zadawaj pytania świadczące o Twoim zaangażowaniu, przewidywaniu wielu sytuacji, np.: Komu będziesz podlegać służbowo? Czy w firmie jest duża rotacja wśród pracowników?

  8. Nie pytaj na początku rozmowy o to, ile będziesz zarabiać – jeśli pracodawca będzie wiązał z Tobą plany na przyszłość, sam o tym poinformuje.

  9. Rozmowa kwalifikacyjna to nie przesłuchanie. Staraj się uspokoić, mówić wyraźnie i adekwatnie do pytań. Poczuj się swobodnie, ale zachowuj się poważnie. Zachowaj spokój, nawet jeśli zostanie Ci zadane bardzo trudne pytanie – nie daj się wyprowadzić z równowagi i nie podnoś głosu!

  10. Przyjdź przygotowany – wcześniej zrób research: wyszukaj informacje o firmie, szefie, pracownikach, podziale na działy, zakresie obowiązków, który może zostać Ci powierzony – pokażesz, że Ci zależy i jesteś naprawdę mocno zdeterminowany do objęcia danego stanowiska.

 

Jak dobrze przygotować się do rozmowy?

  • zbierz informacje o ogólnej sytuacji na rynku pracy w danej branży,
  • przeanalizuj informacje o firmie: jej finansach, koniunkturze, wyzwaniach, sukcesach, problemach,
  • przygotuj strategię rozmowy tzn. cele i warianty, na które możesz się zgodzić.

Unikaj!

  • przystępowania do rozmowy bez wcześniejszego przygotowania,
  • spoufalania się, ale i okazywania niechęci wobec drugiej strony,
  • okazywania zbyt dużej pewności siebie albo zbyt dużej ugodowości,
  • powoływania się na wyjątkową, trudną sytuację osobistą,
  • prezentowania postulatów płacowych w postaci wyraźnie określonych sum – lepiej przedstaw zakres, który zapewni Ci większą elastyczność i wskaże na Twoją dobrą wolę i możliwość osiągnięcia kompromisu.